
11 Srp Vztah s klientem je jako dětská skládačka. Nerozbijte si ji.
Budování vztahu s klientem probíhá nenápadně, pomalu. Skládá se z malých drobných krůčků, maličkostí. Je to jako dětská skládačka, dáváte ji dohromady kousek po kousku a obrázek Vám roste pod rukama.
Schůzky osobního charakteru bývají minimálně dvě: na první se s klientem osobně poznáte, další už probíhá v uvolněné atmosféře a Vy si povídáte o možnostech, co dál. Stiskem ruky a pohledem do očí se vzájemně ujistíte, že si rozumíte. Z mé strany je to také projev úcty: myslím si, že vzájemná komunikace má být založena etických principech, vzájemné důvěře a lidském přístupu.
Mám rád schůzky s klienty přímo v Bonusii. Není to kancelář v pravém slova smyslu, spíše hub, otevřený prostor, kde panuje stejně otevřené, přitom klidné a přátelské ovzduší. Skýtá dostatek komfortu i soukromí, vaří se tam výborné kafe a Vy se prostě cítíte dobře.
Mezi schůzkami funguje jakýsi komunikační most, kdy si s klientem upřesňujete podrobnosti návrhů a finální podobu smluv. Než se dostanete k nastavení rizik a uzavření smlouvy, budete spolu v kontaktu docela často, ať telefonicky nebo elektronickou poštou. Každý takový kontakt, každé propojení mluveného a psaného slova má svou váhu a význam, je krokem vpřed. A Vy si najednou uvědomíte, že se mezi Vámi vytváří vztah. Děje se to jaksi na pozadí, nenápadně, samo od sebe.
S některými klienty se budete vídat dlouhá léta, z poradenského vztahu může vzniknout přátelství. Nepokažte si to, nerozbijte si svou skládačku. Může z toho být vztah na celý život.