
30 Srp 15 + 1 dobrých rad, jak lépe telefonovat
Telefonování je soubor návyků. Rutina, něco jako sportovní činnost, kterou děláme běžně. Automatický proces. Tady je 16 rad, jak toto umění lépe zvládnout.
- Vyhraďte si na telefonování svůj pravidelný čas, nejlépe každý den vždy ve stejný čas. Klíčem k úspěchu je získat na telefonování návyk, orientovat se na pravidelnou aktivitu, nikoliv výsledek. Ten se časem dostaví.
- Vnímejte telefonát nikoliv jako nutné zlo, ale velmi perspektivní komunikační kanál. Má totiž velkou informační hodnotu.
- Při telefonátu se snažte okamžitě získat zpětnou vazbu. Snažte se jí vždy porozumět, vyhodnotit a také využít.
- Mějte na paměti, že Váš čas je drahý a Vaše cenné zkušenosti nejsou vhodné vhodné pro každého! Nepřesvědčujte ty, kteří nechtějí poslouchat a být přesvědčeni!
- Lidé se změnili. Jsou zkušenější, reaguji jinak než dříve. Nerozhodují se hned, chtějí vědět, proč voláte právě jim. Řekněte jim to.
- Neveďte monology, ty nikoho nezajímají.
- Vtáhněte volaného do konverzace. Pokud se vám to podaří, máte napůl vyhráno. Naslouchejte a nechejte druhou stranu reagovat, zapojovat se do hovoru, pak nehrozí, že by hovor skončil dříve, než pořádně začal. Budovat vztah není lehké, o to víc, pokud se jedná o klienta nového.
- Klientovi nic nenuťte. Telefonát by neměl být nabízecí, ale zjišťovací! Pokud klientovi nic nenutíte, jen zjišťujete jeho postoj či názor, nemůžete být odmítnuti!
- Pamatujte, že pokud si máte s klientem co říct po telefonu, budete si o to víc rozumět na osobní schůzce.
- Snažte se o svém protějšku dozvědět co nejvíce informací. Nebudete mu pak zbytečně nutit věci, které nepotřebuje a nevyužije! Vašemu hovoru to dá smysl.
- Dbejte na intonaci svého hlasu. Volaný si na Váš hlas musí zvyknout, naladit se na něj.
- Představte se až ve druhé větě, kdy už Vás volaný vnímá naplno.
- Dodržujte strukturu telefonátu. Správně rozfázujte a načasujte jednotlivé části hovoru, protože každá z nich má svůj význam.
- Snažte se porozumět mentalitě klientů ve Vaší cílové skupině, protože u nich naleznete společné rysy. Například řemeslníci, lidé pracující „rukama“. Lehce pak na otázku „Co po mě chcete?“ odpovíte, že jen chcete, aby měl příjem, i když si ty ruce zraní! A to už přece dává smysl.
- Zbavte se stresu a strachu z telefonování. Možná najdete novou motivaci a chuť zkusit to jinak!
- Rada závěrečná: dodržujte etické principy. To platí vždy a všude, v telefonu rovněž, zdaleka to však není v dnešním světě samozřejmostí.
Pokud se o správném telefonování chcete dozvědět více, doporučuji k přečtení knihu “Jak uspět při obchodním telefonování” Miroslava Prince. Najdete v ní nejen inspiraci k oslovení nových klientů, ale také konkrétní skripty a příklady telefonních hovorů. Několik výtisků máme v kanceláři k dispozici k zapůjčení.
Poznámka: Miroslav Princ je lektor, poradce a majitel úspěšné firmy TOP PORADCE s.r.o., specializující se na obchodní telefonování. V prostorách BONUSIA centra ve Valašském Meziříčí před časem proběhl workshop s Miroslavem Princem na téma správného telefonování, určený pro poradce BONUSIA.